Toimikortin käyttöönotto

Uusi toimikortti tulee aktivoida ennen käyttöä. Aktivointi tarkoittaa varmenteen käyttöönottoa ja henkilökohtaisten tunnuslukujen luomista. Tämä ohje koskee sekä organisaatiokortteja että sosiaali- ja terveydenhuollon toimikortteja.

Kortilla olevan varmenteen aktivointiin tarvitset

  • aktivointitunnusluvun
  • tietokoneen
  • kortinlukijan
  • kortinlukijaohjelmiston.

Aktivointitunnusluvun näet saamastasi tunnuslukukirjeestä.

Kortinlukijaohjelmiston voit ladata Kortinlukijaohjelmisto-sivulta. Ohjelmiston tulee olla mPollux DigiSign client versio 4.0.12 tai uudempi. Kortinlukijaohjelmisto sisältyy varmennekortin hintaan.

Ohje varmenteen aktivointiin

Aktivoinnissa kortille asetetaan perustunnusluku ja allekirjoitustunnusluku. Tunnusluvut saat päättää itse. Mieti haluamasi tunnusluvut valmiiksi etukäteen, sillä aktivoinnin aikana sinulla on noin 30 sekuntia aikaa kunkin tunnusluvun syöttämiseen.

  • Perustunnusluvun sallittu pituus 4-8 numeroa.
  • Allekirjoitustunnusluvun pituus riippuu kortin tyypistä: Sosiaali- ja terveydenhuollon toimikorteilla se on 4-8 numeroa ja organisaatiokorteilla 6-8 numeroa.

Jos työasemasi vaatii kirjautumista, kirjaudu työasemalle normaaliin tapaan käyttäjätunnuksella ja salasanalla ennen kuin aloitat aktivoinnin.

  1. Aseta kortti kortinlukijaan ja odota, että kortinlukijaohjelmisto käynnistyy.
    Kortinlukijaohjelmisto käynnistää aktivointiprosessin automaattisesti, kun asetat kortin ensimmäisen kerran kortinlukijaan.
  2. Aktivoi perustunnusluku (PIN1).
    Syötä kirjeessä oleva aktivointitunnusluku ja kahteen kertaan itse keksimäsi perustunnusluku eli PIN1.
  3. Aktivoi seuraavaksi allekirjoitustunnusluku (PIN2)
    Syötä kirjeessä oleva aktivointitunnusluku ja kahteen kertaan itse keksimäsi allekirjoitustunnusluku eli PIN2.
  4. Aktivointi on valmis.

Jos käytössäsi oleva kortinlukijaohjelmistoversio on 4.0.20 (tai uudempi), tarvitsee aktivointitunnusluku syöttää vain kerran.

Aktivoinnin jälkeen voit käyttää korttia myös kortinlukijaohjelmiston vanhemmilla versioilla sekä muiden valmistajien kortinlukijaohjelmistoilla.

Tunnuslukujen käyttö

PIN1 on perustunnusluku, jonka avulla kortin käyttäjä voi tunnistautua palveluihin.

PIN2 on allekirjoitustunnusluku, jonka avulla käyttäjä voi tehdä sähköisen allekirjoituksen.

Säilytä aktivointitunnuslukusi. Tarvitset sitä, jos PIN-tunnuslukusi unohtuvat tai lukkiutuvat.

Jos säilytät tunnuslukuja paperilla, pidä ne erillään kortista.

Jos aktivointi keskeytyy

Jos aktivointi jostain syystä keskeytyy perustunnusluvun (PIN1) antamisen jälkeen ja ennen allekirjoitustunnusluvun (PIN2) antamista, ei ohjelma käynnistä aktivointia automaattisesti enää uudelleen. Tällöin allekirjoitustunnusluvun voi asettaa kortinlukijaohjelmiston vapauta PIN -toiminnolla.

Jos aktivointitunnusluku lukkiutuu

Aktivointitunnusluvun virheellinen syöttäminen 5 kertaa peräkkäin lukitsee kortin sirun pysyvästi. Tämä tarkoittaa, että kyseisen kortin sähköisiä ominaisuuksia ei voi hyödyntää, eli korttia ei voi käyttää esimerkiksi sähköiseen asiointiin tai tiedostojen salaamiseen. Tällöin tulee tilata uusi kortti.

Ongelmatilanteissa

Varmenteiden neuvontapalvelu
puh. 0600 9 6160 (pvm/mpm)
Avoinna: ark. 8-21, la 9-15

Usein kysyttyä varmenteista