Hoppa till innehåll
Meny
Avancerad sökning
  • Medborgare
    • Suomi.fi-tjänster
      • Suomi.fi-identifikation
      • Suomi.fi-fullmakter
      • Suomi.fi-meddelanden
    • Elektroniskt identitet och certifikat
      • Ta i bruk medborgarcertifikatet
      • Spärrtjänst och rådgivningstjänst
      • Vanliga frågor om medborgarcertifikatet
      • Ladda ned kortläsarprogram
    • Personbeteckning
    • Kontrollera dina uppgifter!
    • Medborgarinitiativ
      • Medborgarinitiativ i Finland
        • Stödförklaringsblanketter
      • EU:s medborgarinitiativ
      • Befolkningsregistercentralens urvalsmetod
    • Flyttanmälan
    • Namn
    • Adresstjänst
    • Dataskydd
    • Val och rösträtt
      • Europaparlamentsvalet
      • Rösträtt
      • Rösträttsregistret
      • Valstatistik
    • Medborgarrådgivning
  • Organisationer
    • Certifikat - FINeID
      • Certifikat för social- och hälsovården
        • Yrkeskort för social- och hälsovården
        • Personal- och aktörskort för social- och hälsovården
        • Tillfälligt kort
        • Testkort
        • Information om social- och hälsovårdens certifikatkortförnyelse
      • Certifikat för organisationen
        • Organisationskort
        • Tillfälligt kort
        • Testkort
      • Servicecertifikat
        • Servicecertifikat för organisationen
        • Servercertifikat för social- och hälsovården
        • Servercertifikat
        • E-postcertifikat
        • Servicecertifikat för hälsoapplikationer
      • Rådgivning och stöd
        • Spärrtjänst och HelpDesk
        • Ta i bruk certifikatkortet
        • Vanliga frågor om certifikat
      • Certifikat katalogtjänst
        • CA-certifikatet
        • TestCA-certifikatet
      • Om certifikater
        • Kvalificerat certifikat
        • Standarder
        • FINeID-specifikationer
        • Certifikatpolicydokument
          • Rotcertifikat G2
          • Rotcertifikat G1
      • Kortläsarprogram
        • Windows 7 och nyare
        • Linux-versioner
        • MAC OS X -versioner
      • Testning av certifikat
    • Informationstjänster för offentlig förvaltning
      • VTJkysely
      • VTJ gränssnitt
      • Urvalstjänst
        • Priser
        • Uppgifter som lämnas ut
      • Uppdateringstjänst
        • Uppgifter som lämnas ut - uppdatering
      • Ändringsdatatjänst
    • Informationstjänster för företag och sammanslutningar
      • Urvals- och analystjänster
      • Tjänster för uppdatering av register »
        • Kunder som uppdaterar adressinformation från befolkningsdatasystemet
      • Övriga tjänster
    • Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
      • Underhåll av personuppgifter
        • Operativa enheter inom sjukvården
          • Anmälan av uppgifter om födslar
          • Anmälan om dödsfall
        • För kommuner
          • Anmälan av vårdnadsuppgifter
        • Till församlingarna
      • Underhåll av byggnads- och lägenhetsuppgifter
        • Felkoder
        • Digitaliska uppdateringsmetoder
        • Avtal och anmälningslov
      • Registrering av kommun- sammanslagningar
      • Statistik och förteckningar
    • Digistöd
    • Digital säkerhet
    • E-tjänster
      • Anvisningar
  • Befolkningsdata
    • Befolkningsdatasystem
    • Personuppgifter
    • Personbeteckning
    • Fastighetsuppgifter
    • Platsdatauppgifter
      • Utnyttjande av befolkningsdatasystemet i geografiska informationstjänster
    • Byggnadsuppgifter
      • Byggnadernas adress- och koordinatuppgifter
      • Permanent byggnadsbeteckning i befolkningsdatasystemet
    • Förbud mot utlämning av personuppgifter
      • Förbud mot utlämning av uppgifter för direktmarknadsföring, personmatriklar och släktforskning
      • Förbud mot utlämning av kontaktuppgifter
      • Förbud mot utlämning av uppgifter för uppdatering av kundregister
      • Spärrmarkering
    • Dataskydd
    • Registerbeskrivningar
    • Finlands invånarantal vid årsskiftet
      • Länkar till Statistikcentralens webbplats
    • Registrering av utlänningar
    • Ändring av yrkesbeteckning
    • Befolkningsdatasystemets historia
    • Folkbokföringsförvaltningens terminologi
  • Om oss
    • Befolkningsregistercentralen
      • Organisation
      • Strategi och värden
      • Certifikat
      • WWF:s Green Office
      • Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
    • Befolkningsregistercentralen som arbetsgivare
      • Organisationens struktur och kultur
      • Vi satsar på personalens arbetshälsa
      • Lediga tjänster och praktikmöjligheter
    • Lediga tjänster
    • Aktuellt
      • Arkiverade
      • Arkiv: Störningsmeddelanden
    • Dataskydd
      • Utlämnande av uppgifter
      • Förbud mot utlämnande av personuppgifter
      • Suomi.fi och dataskydd
      • Kommunikationstjänster och dataskyddet
    • Databokslutet
    • Kommunikationsmaterial om Suomi.fi-tjänsterna
      • Kommunikationsmaterial för företegare
    • Broschyrer och publikationer
    • Evenemang
    • Projekt
      • Borgågruppen
    • Kontaktuppgifter
      • Förvaltning och gemensamma tjänster
      • Kunder
      • Tjänster
      • Utveckling
      • ICT
      • Ledning

Etusivu

Finlands invånarantal 5 541 485

  • Suomi
  • Svenska
  • English
Eevertti Extranet
Väestörekisterikeskus
  • Medborgare
  • Organisationer
  • Befolkningsdata
  • Om oss

Aktuelt

  • Digitaidot kasvavat myös ensi vuonna – digituki laajenee kattamaan 14 maakuntaa

    3.12.2019

  • Befolkningsregistercentralen åtgärdade en sårbarhet i informationssäkerheten i Suomi.fi-identifikation

    2.12.2019

  • Befolkningsregistercentralen publicerar en digital julkalender på Twitter

    29.11.2019

  • Befolkningsregistercentralen och Skatteförvaltningen utmanar finländarna att bli miljösmarta och avstå från pappersposten

    14.11.2019

  • Hur löste Aava och Pohjola Sjukhus e-tjänsterna för barnfamiljer?

    29.10.2019

  • Befolkningsregistercentralen flyttar

    24.10.2019

  • De mest inflytelserika personerna inom digital förvaltning listades – Befolkningsregistercentralens Janne Viskari och Kimmo Rousku representerade

    9.10.2019

  • Certifierings- och befolkningsuppgiftstjänsternas nyhetsbrev september har publicerats

    24.9.2019

  • Meddelande till e-tjänster som utnyttjar Katso: Katso-identifiering ersätts med Suomi.fi-identifikation före utgången av 2019

    18.9.2019

  • Suomi.fi-identifikation:Danske Banks säkerhetskort tas ur bruk 14.9.

    12.9.2019

Arkiverade
  • Väestörekisterikeskus/
  • sv/
  • Om oss/
  • Aktuellt/
  • Artikel/
  • Nya funktioner i tjänsten Intyg från befolkningsdatasystemet: nu kan du även beställa ett intyg över underhållsberättigade och använda tjänsten på engelska
FI Valitse pääsisällön kieli SV EN Select main content language

Nya funktioner i tjänsten Intyg från befolkningsdatasystemet: nu kan du även beställa ett intyg över underhållsberättigade och använda tjänsten på engelska

9.8.2019 10.59
Pressmeddelande

Nu är det möjligt att beställa intyg över underhållsberättigade i tjänsten Intyg från befolkningsdatasystemet som producerats inom VAAKA-projektet. Dessutom har engelska lagts till som tjänstens språk.

Tjänsten är fortfarande i utvecklingsskedet. Den kommer att kompletteras med andra intygstyper och egenskaper. Den nästa egenskapen som läggs till är beställning av intyg till ett EU-land samt födelseattest, äktenskapsintyg och intyg över civilstånd.

Det är möjligt att beställa levnads- och hemvistintyg för underhållsberättigade, tidigare har dessa endast kunnat beställa om beställaren själv. Intygen beställs genom självbetjäning i tjänsten och levereras i elektronisk form. Ett intyg kostar 6 euro, och man får intyget direkt i tjänsten. Intyg som beställs i tjänsten är förmånligare än pappersversionerna som beställs vid magistraten, eftersom intygen som beställs genom självbetjäning inte kräver åtgärder av en tjänsteman. 

Elektroniska intyg har ett annat utseende än nuvarande intyg på papper. Elektroniska intyg undertecknas eller stämplas inte av en tjänsteman vid magistraten. Däremot har de magistratens och Befolkningsregistercentralens logotyper samt en identifieringskod som senare kan användas för att verifiera intygets riktighet på magistraten. Man kan bekanta sig med intygsmodellerna och tjänsten mer ingående på magistratens webbplats. 

Mer information: 
Befolkningsregistercentralen, Anu Aakula, utvecklingschef, tfn 0295 535 200, anu.aakula(at)vrk.fi

VAAKA- projektet är ett projekt för utveckling av befolkningsdatasystemet, ärendehantering, arkivering och medborgarärenden. Inom projektet förnyas befolkningsdatans personuppgifter och magistraternas helhet med ärendehantering och arkivering ersätts. Inom ramarna för projektet digitaliseras tjänster och den fortsatta digitaliseringen av vårt samhälle möjliggörs.


Facebook 0 Dela på Facebook Twitter 0 Dela på Twitter LinkedIn 0 Dela på LinkedIn | Skriv ut E-post

Befolkningsregistercentralen
PB 123 (Fågelviksgränden 2)
00531 HELSINGFORS

 

© Befolkningsregistercentralen 2018

Tfn. 0295 535 001
[email protected]
(registratorskontor)


Kontaktinformation

  • Respons
  • Nyhetsbrev
  • Tietoa sivustosta
  • Tietosuoja
  • Sivukartta
  • Avoindata.fi
  • Liity.suomi.fi - Esuomi.fi
  • suomi.fi
  • suomidigi.fi

Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att kunna utveckla den utifrån rätt användarinformation. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att kakor används. Mera information om kakor.OK