Sulku- ja neuvontapalvelut

Neuvontapalvelu

Neuvontapalvelussa annetaan tukea Väestörekisterikeskuksen myöntämien varmenteiden käytössä ja käyttöönoton yhteydessä esiintyvissä yleisimmissä ongelmatilanteissa. Palvelussa neuvotaan varmennekortteihin liittyvissä asioissa, kuten esimerkiksi henkilökortin kansalaisvarmenne, organisaatiokortit, sosiaali- ja terveydenhuollon toimikortit, varmenteen aktivointi ja PIN-tunnuslukujen käyttö.

Neuvontapalvelun numero ohjautuu Kansalaisneuvonnan puhelinpalveluun.

Kun tarvitset apua, soita alla olevaan palvelunumeroon tai lähetä kysymyksesi sähköisesti Kansalaisneuvonnan verkkosivujen kautta.

  • Neuvontapalvelu puh. 0600 9 6160 (pvm/mpm)

Varmenteiden neuvontapalvelu palvelee maanantaista perjantaihin klo 8 - 21 ja lauantaisin klo 9 - 15. Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä. Neuvontapalvelu palvelee suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Varmenteiden sulkupalvelu (24 h)

Sulkupalvelun kautta voi sulkea varmennekortilla olevat varmenteet. Jos henkilökortti tai toimikortti katoaa, ilmoita kortilla olevat varmenteet heti sulkupalveluun mahdollisten väärinkäytösten estämiseksi. Varmenteiden haltijan vastuu lakkaa, kun sulkuilmoitus on vastaanotettu. Ilmoita varmenne sulkupalveluun myös siinä tapauksessa, jos henkilökortti tai toimikortti on tarpeeton.

Sulkupalvelu palvelee 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä.

  • Sulkupalvelu puh. 0800 162 622 (maksuton Suomesta soitettaessa)
  • Ulkomailta soitettaessa +358 800 162 622 (+ paikallisen operaattorin veloitus)

Väestörekisterikeskus julkaisee myöntämiensä varmenteiden hakemistopalvelun yhteydessä sulkulistaa. Sulkulista on luettelo mitätöidyistä varmenteista. Sulkulistalta löytyvät ne varmenteet, jotka on suljettu pois käytöstä esimerkiksi kortin katoamisen vuoksi.