Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys

Kansalaisvarmenne on sähköinen henkilöllisyystodistus, jonka avulla henkilö voidaan luotettavasti tunnistaa sähköisessä asioinnissa. Kansalaisvarmenne sisältää mm. etu- ja sukunimen sekä sähköisen asiointitunnuksen. Sähköinen asiointitunnus (SATU) toimii henkilön yksilöivänä tunnistetietona verkkoasioinnissa.

Kansalaisvarmenne sisältyy henkilökorttiin

Suomessa henkilökortin myöntää poliisi ja ulkomailla Suomen ulkomaan edustusto. Henkilökortilla olevalla kansalaisvarmenteella on mahdollista

  • tunnistautua sähköisesti esimerkiksi viranomaisten asiointipalveluihin
  • salata sähköposteja
  • salata dokumentteja
  • tehdä sähköinen allekirjoitus.

Jotta kansalaisvarmennetta voidaan käyttää sähköiseen asiointiin, on kansalaisvarmenne ensin aktivoitava.

Voit käyttää henkilökorttia henkilöllisyystodistuksena ja matkustusasiakirjana sekä henkilökortilla olevaa kansalaisvarmennetta sähköiseen asiointiin. Jos tarkoituksesi ei ole käyttää kansalaisvarmennetta sähköiseen asiointiin, ei varmennetta tarvitse aktivoida.

Kansalaisvarmenne voidaan myöntää vain Suomen kansalaiselle sekä ulkomaalaiselle, jolla on kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta Suomessa, jonka tiedot on talletettu väestötietojärjestelmään ja jonka henkilöllisyys on luotettavasti todennettu. Lisäksi edellytetään, että ulkomaalaisella on voimassa oleva oleskelulupa tai oleskelukortti taikka että hänen oleskeluoikeutensa on rekisteröity.

Kansalaisvarmenteen käyttäminen

Henkilökortin lisäksi kansalaisvarmenteella asiointiin tarvitaan

  • tietokone
  • kortinlukija
  • kortinlukijaohjelmisto
  • henkilökohtaiset tunnusluvut.

Jos sinulla on 1.1.2017 jälkeen myönnetty henkilökortti, luot henkilökohtaiset tunnusluvut itse samalla kun aktivoit varmenteen.

Jos sinulla on ennen 1.1.2017 myönnetty kortti, et luo tunnuslukuja itse, vaan olet saanut ne postitse.

Kortinlukijaohjelmiston voit ladata kortinlukijaohjelmisto-sivulta.

Kansalaisvarmenteen avulla tapahtuva sähköinen asiointi on turvallista. Sähköisesti allekirjoitettu asiakirja on juridisesti yhtä sitova kuin käsin allekirjoitettu. Henkilökortin varmenteella tehdyt sähköiset allekirjoitukset ovat voimassa kortin vanhenemisen jälkeenkin.

Väestörekisterikeskuksen henkilöille myönnettävät tunnistus- ja allekirjoitusvarmenteet täyttävät yleiseurooppalaisen asetuksen n:o 910/2014 sekä vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä luottamuspalveluista annetun lain (617/2009) mukaiset vaatimukset.  Tavoitteena on varmistaa korkean tietoturvan ja oikean henkilöllisyyden toteutuminen sähköisessä asioinnissa. Väestörekisterikeskus toimii korkean tason vaatimukset täyttävänä tunnistuspalvelun tarjoajana tuottaessaan varmennepohjaisia tunnistusvälineitä. Väestörekisterikeskus on myös Suomen ensimmäinen ja tällä hetkellä ainoa hyväksyttävän tason allekirjoitusvarmenteen tarjoaja. Viestintävirasto valvoo varmentajan toimintaa.

asiointitunnus henkilökortti henkilöllisyys kansalaisvarmenne sähköinen varmenteet