Kansalaisneuvonta auttaa sähköisten palvelujen käytössä

Minna Kuitunen Julkaisupäivä 29.10.2018 8.05 Blogit

Kansalaisneuvonnan päätehtävänä on auttaa kansalaista löytämään oikea viranomainen tai sähköinen palvelu asiansa hoitamiseen. Viisi vuotta sitten perustettu neuvontapalvelu auttaa myös varmennepalvelun asioissa sekä opastaa Suomi.fi-palvelujen, kuten esimerkiksi Suomi.fi-viestien käytössä.

Sähköisen asioinnin nopea lisääntyminen näkyi neuvontapalvelussa pari vuotta sitten, jolloin yhteydenotot lähes tuplaantuivat. Kansalaisneuvontaan tuli viime vuonna reilut 80 000 yhteydenottoa. Tänä vuonna luku nousee todennäköisesti jo noin 100 000 yhteydenottoon.

Yhteydenottoja laidasta laitaan ja vauvasta vaariin

Kansalaisneuvonnan asiakkaita on joka lähtöön. Tyypillinen yhteydenotto koskee viranomaisten lomakkeita sekä sähköisiin palveluihin tunnistautumista tai palvelujen toimivuutta. Tänä syksynä neuvontapalvelua on työllistänyt mm. Suomi.fi-valtuuksia koskeva neuvonta.

Toki Kansalaisneuvonnasta on kysytty neuvoa myös terveydellisiin ongelmiin, naapurisuhteiden hoitamiseen ja julkisen liikenteen aikatauluihin, jotka eivät suoranaisesti kuulu palvelun tehtäviin. Kaikkia asiakkaita tietysti pyritään neuvomaan parhaimman mukaan.

Palvelua käyttäneet asiakkaat tuntuvat olevan tyytyväisiä saamaansa palveluun, sillä Kansalaisneuvonnan asiakastyytyväisyys oli viime vuonna keskimäärin 8,5.

Tavoitteena paljon tyytyväisiä asiakkaita

Kansalaisneuvonnan tavoitteena on tehdä toimintaansa entistä tutummaksi. Kansalaisen olisi hyvä tietää, mihin ottaa yhteyttä, kun tarvitsee apua oikean julkisen palvelun löytämiseen tai käyttöön. Tänä syksynä neuvontapalveluun on ollut mahdollisuus tutustua mm. Nettiä ikä kaikki -kiertueella ja Kuntamarkkinoilla. Loppuvuodesta Kansalaisneuvonta on esillä eri medioissa, mm. radiossa ja tv:ssä (YLE-tietoisku) viikolla 47.

Kansalaisneuvonta toimii Kouvolassa, jossa on tällä hetkellä 11 palveluneuvojaa vastaamassa kansalaisten tiedusteluihin. Neuvontapalvelusta vastaa Väestörekisterikeskus, jonka vastuulla ovat myös Suomi.fi-palvelut. Tutustu neuvontapalveluun ja sen eri kanaviin osoitteessa: kansalaisneuvonta.fi. Kannattaa tallentaa numero 0295 000, sillä voit tarvita sitä joku päivä!

Minna Kuitunen toimii Kansalaisneuvonnan palvelupäällikkönä

Selaa blogin artikkeleita