‎Suomi.fi-valtuuksilla sujuvampia palvelupolkuja:
Miten Aava ja Pohjola Sairaala ratkaisivat lapsiperheiden sähköisen asioinnin?

29.10.2019 10.37
Tiedote

Monet yksityiset lääkäriketjut tarjoavat asiakkailleen mahdollisuuden verkko- ja mobiiliasiointiin. Aikuisen on helppo tunnistautua hoitamaan omia asioitaan, mutta alaikäisten kohdalla on tarve tuplatarkistukseen: onko isä-Esko Esimerkkilä varmasti pikku-Elina Esimerkkilän huoltaja ja siten oikeutettu hoitamaan Elinan asioita? Kun terveysyrityksellä on käytössään Suomi.fi-valtuudet, huoltajuus voidaan varmistaa ajantasaisesti väestötietojärjestelmästä.

Pohjola Sairaalan terveysmestari linjoilla 7 tuntia vuorokaudessa

"Vakuutettujen asiakkaidemme vanhemmat arvostavat digitaalista Terveysmestari-palvelua", Pohjola Sairaalan palvelujohtaja Päivi Salo kertoo. Huoltajat voivat saada Terveysmestarilta sairaanhoitajan ja tarvittaessa myös lääkärin arvion siitä, onko syytä lähteä vastaanotolle vai voiko vaivaa hoitaa kotikonstein. Terveysmestari on linjoilla seitsemän tuntia päivässä. 

 "Tyypillinen asiakas on pieni lapsi, jolla on korvakipua tai esimerkiksi epäilty punkinpurema. Huoltajat ovat olleet tosi tyytyväisiä saadessaan nopeita vastauksia ja samalla myös tiedon mahdollisen käynnin korvattavuudesta”, Salo mainitsee. Nämä asioinnit tekee mahdolliseksi Suomi.fi-valtuudet, jota Pohjola Sairaalassa on hyödynnetty tammikuusta 2019.

Säästöjä sekä lääkäriasemille että asiakkaille

Valtuudet integroitiin  lasten- ja nuorten lääkäriasema PikkuJätin PikkuTiedot-digipalveluun toukokuussa 2019. "Pikkujätin asiakkaita ovat lapset ja nuoret, mutta asioita hoitavat heidän huoltajansa. Meillä oli tarve rakentaa digitaalinen palvelu, jossa lapsen huoltaja voi helposti tarkistaa mm. lapsensa tulevien ja menneiden lääkärikäyntien ajankohdat, laboratorio- ja kuvantamiskokeiden tulokset, Pikkujätissä annetut rokotteet ja kirjoitetut reseptit. Pohdimme miten varmistua siitä, kellä on oikeus nähdä alaikäisen tietoja. Tällöin löysimme Suomi.fi-valtuudet", digitaalisten palveluiden product owner Jonna Nikula  kertoo.  

Kun huoltajat pääsevät asioimaan PikkuTiedot-verkkopalvelussa 24 h/vrk, yhteydenotot lääkäriasemille vähenevät, ja henkilökunta voi keskittyä paikalla olevien asiakkaiden palveluun. Huoltajien aika puolestaan ei kulu puhelimessa. "Olemme saaneet vanhemmilta hyvää palautetta. Niinpä Valtuudet laajenee marraskuussa PikkuTsätti -palveluun, jossa huoltaja voi ottaa lapsensa asioissa yhteyttä lastenlääkäriin esimerkiksi kotoa käsin", Nikula kertoo.

Valtuudet-palvelu on helppo ottaa käyttöön

Sekä Pohjola Sairaalan Salon että PikkuJätin Nikulan mukaan Valtuuksien käyttöönotto sujui mutkattomasti. ”Saimme valmiit rajapinnat, jotka oli helppo koeponnistaa”, Salo kertoo. Nikula mainitsee myös hyvät kirjalliset materiaalit.

Olisiko konkareilla antaa vinkkejä organisaatioille, jotka vasta harkitsevat Suomi.fi-valtuuksien käyttöönottoa? Päivi Salo muistuttaa, että valtuuksien käyttötarve kannattaa pitää kirkkaana mielessä: ”Miettikää itse, miten palvelupolkunne toimii. Meillä esimerkiksi havahduttiin alkuaskeleilla siihen, että vastasyntyneillä ei ole rekisteröityjä etunimiä.”

Iso toimija on tanakka taustatuki

Pohjola Sairaalan Päivi Salon mukaan Suomi.fi-valtuudet vastasivat täsmälleen sitä, mitä yritys oli hakemassa.

Jonna Nikula PikkuJätistä vahvistaa kollegansa kokemuksen: ”Mietimme vaihtoehtoja muun muassa tietosuoja-asetusten kannalta, ja Valtuudet sopivat vaatimuksiimme.” Nikulan mielestä väestötietojärjestelmästä asiointioikeuksien tarkistaminen on hallinnollisesti helpompi kuin oman järjestelmän ylläpito, varsinkin kun perheiden tilanteet voivat muuttua hyvinkin nopeasti.  


Valtuudet-palvelu pähkinänkuoressa

  • Suomi.fi-valtuuksien avulla henkilö tai yritys voi antaa toiselle henkilölle tai yritykselle valtuuden eli oikeuden asioida puolestaan. Lisäksi voi pyytää oikeutta asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta.
  • Valtuudet-palvelu on maksuton kansalaisille, yrityksille ja muille hyödyntäjäorganisaatiolle.

  • Palvelun voi liittää osaksi sekä julkishallinnon että yksityisyritysten palveluprosesseja. Kustannuksia syntyy ainoastaan palvelun integroinnista.

  • Asiointipalveluun liitettynä huoltajuustiedot Valtuudet-palvelu tarkistaa väestötietojärjestelmästä, joten vanhempien ei tarvitse tehdä erillistä valtuutusta.

  • Suomalaisen yrityksen virallisen edustamisoikeuden Valtuudet-palvelu tarkistaa kaupparekisteristä, joten yrityksen edustaja ei tarvitse välttämättä erillistä valtuutusta yrityksen puolesta asiointiin.
  • Riippumattoman tahon tekemän arvioinnin perusteella Valtuudet-palvelun avulla syntyy säästöjä 6–10 euroa jokaisesta asiointikerrasta
  • Väestörekisterikeskus on julkaissut Valtuudet-palvelun vuonna 2017.
  • Valtuudet-palvelulla on luotu jo 3,6 miljoonaa valtuutta.
  • Valtuudet palvelun avulla tehdään joka kuukausi yli 2 miljoonaa puolesta-asiointia
  • Valtuudet-palvelu on palkittu vuonna 2019 sekä suomalaisessa Blue Arrow Awards -palkintogaalassa yhteiskunnallisesti vaikuttavimpana digitaalisena palveluna että Euroopan komission järjestämässä Sharing and Reuse -kilpailussa kansainvälisesti edistyksellisenä, kansalaisten ja yritysten elämää sujuvoittavana palveluna.
  • Lisätietoa: suomi.fi/valtuudet. Lisätietoa Valtuudet-palvelun käyttöönotosta saat [email protected].