Uudet turvallisuusalojen virkamerkit ja henkilökortit käyttöön joulukuussa

5.12.2018 14.00
Tiedote

Sisäministeriön ja valtionvarainministeriön hallinnonalojen turvallisuusviranomaisten käyttämät virkamerkit ja henkilökortit uudistuvat joulukuussa. Väestörekisterikeskus kilpailutti vuonna 2017 organisaatiokorttien tuottamiseen liittyvät palvelunsa ja osana tätä kilpailutusta myös Poliisin, Tullin, Rajavartiolaitoksen ja pelastusviranomaisen käyttämät organisaatiokortit. Väestörekisterikeskus myöntää organisaatioiden ja yhteisöjen käyttöön tarkoitetut organisaatiokortit sekä varmenteet ja takaa organisaatioiden tietoturvallisen sähköisen asioinnin.

Uudistuksen myötä nämä turvatuotteet saavat muun muassa uudet yhtenäiset ulkoasut ja turvatekijät. Uudella ulkoasulla varustetut kortit otetaan käyttöön 5.12.2018 alkaen. Korttien ulkoasu on suunniteltu yhdessä turvallisuusviranomaisten ja korttitoimittajan (Idemia) kanssa. Käyttöönoton jälkeen turvallisuusviranomaisilla on käytössä toistaiseksi sekä uudella että vanhalla ulkoasulla tuotettuja kortteja. Jo myönnetyillä organisaatiokorteilla on viiden vuoden voimassaoloaika.

Poliisin uusi virkamerkki ja henkilökortti

Tullin virkamerkki ja henkilökortti

Rajavartiomiehen virkamerkki

Pelastusviranomaisen kortti

Lisätietoja:

Ismo Parviainen, Sisäministeriö, etunimi.sukunimi@intermin.fi, p. 0295488229

Otso Soikkeli, Tulli, etunimi.sukunimi@tulli.fi

Sami Kettunen, Poliisihallitus, etunimi.sukunimi@poliisi.fi

Sami Mattila, Rajavartiolaitos, etunimi.sukunimi@raja.fi

Teemu Tukiainen, Väestörekisterikeskus, etunimi.sukunimi@vrk.fi, p.0295535033