Kansalaisvarmenteen käyttöönotto

Poliisin myöntämässä henkilökortissa on Väestörekisterikeskuksen kansalaisvarmenne, jonka avulla henkilö voidaan luotettavasti tunnistaa sähköisessä asioinnissa. Varmennetta käytetään tunnistautumiseen sekä sähköpostien ja dokumenttien salaamiseen ja sähköiseen allekirjoitukseen. Sähköisesti allekirjoitettu asiakirja on juridisesti yhtä sitova ja kiistämätön kuin käsin allekirjoitettu. Kansalaisvarmenteen avulla tapahtuva sähköinen asiointi on turvallista.

Kortin käyttö matkustusasiakirjana ja henkilöllisyystodistuksena ei edellytä kansalaisvarmenteen aktivointia.

Kansalaisvarmenteen käyttöönotto ja käyttö

Väestörekisterikeskuksen kansalaisvarmenne on tällä hetkellä käytössä Poliisin myöntämällä henkilökortilla. Nämä ohjeet koskevat 1.1.2017 jälkeen haettuja henkilökortteja.

Henkilökortin lisäksi kansalaisvarmenteen käyttöön tarvitaan tietokone, kortinlukija ja kortinlukijaohjelmisto. Kansalaisvarmenteen aktivointi suoritetaan kortinlukijaohjelmiston mPollux DigiSign Client 4.0.12 tai sitä uudemman version avulla. Kortinlukijaohjelmisto sisältyy varmennekortin hintaan, ja sen voi ladata maksutta täältä.

Aktivointitunnusluku

Aktivointitunnusluku toimitetaan sinulle postitse viikon kuluessa kortin toimittamisesta.

Kortinlukijaohjelmisto käynnistää aktivointiprosessin automaattisesti, kun henkilökorttia käytetään ensimmäisen kerran. Aluksi käyttäjältä kysytään aktivointitunnusluku ja tämän jälkeen käyttäjä määrittää omat henkilökohtaiset PIN-tunnuslukunsa. Mikäli käyttäjä antaa aktivointitunnusluvun viisi kertaa väärin, kortti lukittuu pysyvästi.

PIN-tunnusluvut

PIN-tunnuslukuja on kaksi.

  • PIN1 on perustunnusluku, jonka avulla käyttäjä kontrolloi henkilökortin ylläpitoa ja sähköistä tunnistautumista.

  • PIN2 on allekirjoitustunnusluku, jonka avulla käyttäjä voi tehdä sähköisen allekirjoituksen.

Säilytä kortin tunnusluvut erillään henkilökortista.

Mikäli PIN-koodisi lukittuvat ja käytössäsi on 1.1.2017 jälkeen haettu kortti, PIN-koodin saa avattua aktivointikoodilla, joka toimii kortin PUK-koodina. Mikäli sinulla ei ole aktivointikoodia tallessa, saat tilattua sen poliisin lupapisteestä. 

Mikäli PIN-koodisi lukittuvat ja käytössäsi on ennen 1.1.2017 haettu kortti, PIN-koodin saa avattua Poliisin lupapisteessä henkilökohtaisen käynnin yhteydessä tilattavalla PUK-koodilla.

Neuvontapalvelu

Neuvontapalvelussa annetaan tukea varmenteiden käytössä ja käyttöönoton yhteydessä esiintyvissä yleisimmissä ongelmatilanteissa, kuten PIN-tunnuslukujen käyttö ja vaihtaminen sekä lukkiutuneen PIN-tunnusluvun vapauttaminen.

Kun tarvitset apua, soita numeroon 0600 9 6160 (pvm/mpm), joka ohjautuu Kansalaisneuvonnan puhelinpalveluun, tai lähetä kysymyksesi sähköisesti.

Jos kortti katoaa tai anastetaan

Henkilökortin katoamisesta tai anastuksesta on aina ilmoitettava poliisille. Tällöin poliisi voi pyynnöstä peruuttaa kortin ja sulkea siinä olevan kansalaisvarmenteen. Varmenteen voi sulkea myös itse ilmoittamalla siitä sulkupalveluun, joka toimii ympäri vuorokauden kaikkina viikonpäivinä.

Vanhan henkilökortin mitätöinti ja hävitys

Kun sinulle luovutetaan uusi henkilökortti, päättyy aiemman henkilökortin voimassaolo automaattisesti. Tämän jälkeen aiempi henkilökortti ei kelpaa enää matkustusasiakirjana eikä sähköisessä asioinnissa, vaikka korttiin merkittyä voimassaoloaikaa olisikin vielä jäljellä. Vanhan henkilökortin sähköisiä ominaisuuksia voi edelleen hyödyntää kyseisen kortin avaimin salattujen asiakirjojen ja tiedostojen käsittelyssä.

Vanhan henkilökortin mitätöiminen on erittäin tärkeää oman oikeusturvasi kannalta, sillä jos kortti joutuu vääriin käsiin, voit joutua identiteettivarkauden tai muun väärinkäytöksen uhriksi. Mitätöi vanha korttisi näin:

1) Leikkaa henkilökortin kulmasta, valokuvan kohdalta pala pois.

2) Jos et tarvitse vanhaa korttia salattujen tiedostojen käsittelyyn, leikkaa kortti kahtia metallin värisen sirun kohdalta. Hävitä henkilökortin kappaleet. Voit halutessasi toimittaa henkilökortin myös poliisille hävitettäväksi.