Kansalaisvarmenne

Väestörekisterikeskuksen kansalaisvarmenne on tällä hetkellä käytössä poliisin myöntämällä henkilökortilla. Varmennetta käytetään tunnistautumiseen sekä sähköpostien ja dokumenttien salaamiseen ja sähköiseen allekirjoitukseen. Sähköisesti allekirjoitettu asiakirja on juridisesti yhtä sitova ja kiistämätön kuin käsin allekirjoitettu. Kansalaisvarmenteen avulla tapahtuva sähköinen asiointi on turvallista.

Väestörekisterikeskus julkaisee myönnetyt varmenteet julkisessa hakemistossa.

Kansalaisvarmenteen käyttöön liittyvät varmennepolitiikka-asiakirjat Kansalaisvarmenne G1 (kansalaisvarmenne henkilökortilla) ja Kansalaisvarmenne G2 (kansalaisvarmenne henkilökortilla vuodesta 2014 alkaen) löytyvät täältä.

Neuvontapalvelu

Neuvontapalvelussa annetaan tukea varmenteiden käytössä ja käyttöönoton yhteydessä esiintyvissä yleisimmissä ongelmatilanteissa, kuten PIN-tunnuslukujen käyttö ja vaihtaminen sekä lukkiutuneen PIN-tunnusluvun vapauttaminen.

Kun tarvitset apua, soita numeroon 0600 9 6160 (pvm/mpm), joka ohjautuu Kansalaisneuvonnan puhelinpalveluun, tai lähetä kysymyksesi sähköisesti.

PIN-tunnuslukujen vaihto

Henkilökortin PIN-tunnusluvut voi vaihtaa esimerkiksi kortinlukijaohjelmiston avulla.

Jos kortti katoaa tai anastetaan

Henkilökortin katoamisesta tai anastuksesta on aina ilmoitettava poliisille. Tällöin poliisi voi pyynnöstä peruuttaa kortin ja sulkea siinä olevan kansalaisvarmenteen. Varmenteen voi sulkea myös itse ilmoittamalla siitä sulkupalveluun, joka toimii ympäri vuorokauden kaikkina viikonpäivinä.

Tästä voi ladata kortin käyttämiseen tarvittavan kortinlukijaohjelmiston.