Kuinka valitsisit mieleisesi SoTe-palvelut?

26.6.2017 11.00
Tiedote

Sosiaali- ja terveydenhuollon valinnanvapaus on ollut tiiviisti otsikoissa, mutta oletko koskaan ajatellut mitä se voi parhaimmillaan tarkoittaa? Kun olet hankkimassa vaikkapa uutta puhelinta, valinnanvapaus tarkoittaa, että tarjolla on useita vaihtoehtoja, joissa on erilaisia ominaisuuksia. Hankinnassa voit painottaa haluamiasi ominaisuuksia ja eri vaihtoehdoista on saatavilla runsaasti tietoa sekä valmistajien ylläpitämistä tietolähteistä että riippumattomista lähteistä. Myös muiden asiakkaiden vertailutietoa on saatavilla ja sitä voi käyttää hyödyksi hankintapäätöksen tukena.

Miten tarjolla olevia SoTe-palveluita vertaillaan? Miten valinta tehdään? Jotta valinnanvapaus toimisi aidosti ja hyödyttäisi kansalaista, tämä on aivan oleellinen ratkaistava asia. Ei ole muuta järkevää vaihtoehtoa kuin hyödyntää internetin mahdollisuuksia. Aivan kaikki kansalaiset eivät toki pysty sähköiseen asiointiin, mutta lähes kaikki pystyvät ja heidän ehdoillaan toteutus on suunniteltava – esteellisiä käyttäjiä unohtamatta.

SoTe-palvelut kootusti Suomi.fin kautta

Uutisoinnin (esim. Tivi 7.4.2017) mukaan SoTe-ICT on vielä alkumetreillään ja valmistuminen tulee kestämään, mutta palveluiden vertailtavuuden ja valinnanvapauden osalta kaikki tarvittavat palikat ovat jo valmiina. Suomi.fi-palvelutietovaranto on lakisääteinen paikka, jonne kaikkien julkisten palveluiden palvelukuvaukset on tallennettava. SoTe-palveluiden osalta kuvausten siirtymäaika päättyy ensi syksynä.

Suomi.fi-palvelutietovaranto on avoin kaikille organisaatioille, joten myös yksityiset SoTe-palveluiden tarjoajat voivat kuvata palvelunsa sinne. Kaikki palvelutiedot ovat saatavissa avoimen rajapinnan kautta, joten palveluiden hakukoneen ja vertailtavuuden voi helposti toteuttaa aivan kuka tahansa. Voi myös syntyä kilpailevia infopaikkoja, joissa SoTe-palveluita voi vertailla.

Valtion puolesta vertailtavuus toteutetaan kaikkien, ei vain SoTe-palveluiden osalta, joka tapauksessa Suomi.fi-verkkopalveluun, joka yhdistää palvelukuvauksiin automaattisesti myös esimerkiksi opastavat sisällöt, sijaintitiedot kartalla, reititystiedot kotoa ja jopa julkisen liikenteen aikataulutiedot. Palveluiden valintaan kun liittyy muitakin oleellisia aspekteja kuin vain palvelun sisältö ja hinta. Jos halutaan, niin myös itse palveluvalinnan voi toteuttaa Suomi.fi-verkkopalveluun. Siellä on joka tapauksessa jokaisella tunnistautuneella kansalaisella oma sivu, josta näkee omia rekisteritietoja, saa viestit kaikilta viranomaisilta sähköisessä muodossa ja voi tehdä ja hallita sähköisiä valtakirjoja. Joukkoon sopisi hyvin myös tieto omista SoTe-palveluvalinnoista.

Janne Viskari
Kirjoittaja toimii digitaalisten palveluiden johtajana Väestörekisterikeskuksessa
https://twitter.com/janneviskari

Kirjoitus on julkaistu alun perin Suomidigi.fi-blogissa